söndag 13 maj 2018

Vecka 20 Järva skolstafett


Hejsan,
Förra året åk 1

Den här veckan har vi äntligen fått våra fjärilslarver och de växer så det knakar. Första stadiet är spännande men när det äntligen blir fjärilar ur kommande pupporna, ja då börjar man fundera på livet. Hur fantastiskt det är med nya individer vare sig det är fjärilar eller bebisar! Peppiina, Camilla och Izabella håller i fjärilsprojektet.

I onsdags gick vi till Lunda som vanligt men nu i ett härligt solsken, vi håller oss lite i utkanten av skogen nu när allt blommar med tanke på allergier. Den här dagen blev det läxläsning och stavningskoll på de små AV-tavlorna, frågestund med egna frågor och en gruppövning med problemlösning kring klockan. Eleverna fick rita upp en klocka lika stor som en elev, sedan fick de olika uppgifter: en elev var timvisare, en minutvisare, en höll i repet i mitten av urtavlan(repet=visarna) och den fjärde eleven var kontrollant. Jag läste en berättelse och de skulle ställa om klockan efter tider som dök upp i berättelsen. Väldigt lärorikt. Peppiina körde Flaggan, en samarbetsövning.

 

I religionen arbetade vi med de tre vanligaste religionerna vi läste texter, svarade gemensamt/muntligt på frågor som avslutades med ett gemensamt Venn-diagram där vi tittade på likheter/olikheter mellan religionerna. Nästa vecka ska eleverna göra häften om religionerna.

 

Jag vore mycket tacksam om alla elever har med sig sina blå skrivböcker när det är läxkoll på fredagar(eller sista dagen i korta veckor). Det har varit rätt dåligt med detta senaste tiden vilket gör både mig och eleverna ledsna. Rutin att göra läxa i tid, inte sista kväll samt att lägga läxan i ryggsäcken direkt är något som är viktigt att det lärs in nu. Det blir tuffare ju äldre man blir. Skolan måste prioriteras före aktiviteter men min erfarenhet är att gör man en bra planering från början i lågstadiet så är det de elever som har flest fritidsaktiviteter på högstadiet också de elever som gör sina läxor i tid och därmed har bättre utfall på prov.

Nu när alla kan skriva texter vill jag att vi arbetar mer med stavning. Jag önskar att alla föräldrar hjälper sina barn med rättningen så att läxorna som lämnas in är rättstavade. Ibland kan eleverna skriva en hel sida med samma frekventa ord(ord man använder ofta)felstavat. Då lär eleven in ordet felstavat. Tack för hjälpen!

Läxa fredag 27/5

  1. Läsa två texter(4 s.) om snigeln och snäckan. Läs gärna innan onsdag så du har förförståelse om dessa två djur. Vi ska titta på dem i Lunda.
    Uppgift: fylla i Venn-diagrammet likheter/skillnader. Skriv enstaka ord.
    Allt är inklistrat i den ljusblå läxboken.
  2. Öva in texten till låten Sommarshuffla löst blad är bifogat.

Tyvärr hade vi totalstopp på datorn när vi skulle träna på vår sommarsång så jag måste be er gå in på Youtube och lyssna.



Vecka 20

Tisdag 15/5  Järva skolstafett på Spånga IP. Samling vid grinden 8.10 ombytta kläder efter väder och för löpning. Ta med frukt och vatten i ryggsäck. Vi äter lunch i skolan.

Onsdag 16/5 Lunda snigel/snäckexkursion samling 8.10 vanliga stället.

 

Trevlig helg!

Eva, Peppiina och Izabella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar