fredag 13 oktober 2017

Veckobrev 9

Go´kväll i höstmörkret!
Den här veckan blev lite annorlunda dels var jag på Lära leda konferens för bla. förstelärare(därav att jag var där) vilket var mycket intressant. Jag lyssnade på tankar om vad som mäts i Pisa-undersökningen med Christian Lundahl, professor, Bortom Pisa- Vad kan vi få ut av internationella jämförelser? och hur olika länder gör ”soft” reklam för detta, säljer in det på ett positivt sätt. Bilder från länder där undersökningen slagit väl ut har visat glada vuxna och få diagram. I Sverige är bilderna på deppiga politiker samt många diagram av olika slag. Hur påverkas svenskar av sådan reklam och hur påverkas vi lärare av den negativa reklamen. Jämför vi rätt saker… mycket intressant! Ett annat seminarie handlade om Betyg och bedömning ur ett hälsoperspektiv – för ett hållbart lärande. Stressen går nedåt i åldrarna och det är viktigt att vi funderar på vilka krav vi ställer på elever. I första hand är det högstadiet, men även mellanstadiet börjar känna av detta ser man i Sverige. Här behöver vi alla vuxna tänka på att ha ett modest tempo, farten är hög i dagens samhälle.

På tisdagen hade vi en fantastisk förmiddag i Lunda. Peppiina hade utmanande lekar där alla rörde på sig utan att tänka på att de tränade kroppen och inte minst hjärnan. Jag arbetade med hösten. Först fick de fota typiska händelser i skogen som tyder på höst med lärplattorna sedan arbetade vi med addition och subtraktionsuppgifter med skogsmaterial. Jag la ut linjaler som markerade termer, tecken och likhetstecken sedan skapade de uppgifterna. Dessvärre fick jag inte med mig någon bild idag… så det får komma nästa vecka. Ester och Robin fick flow och gjorde en liten film för att förklara uppgiften, de kom också på att om man sätter fingret för kameran så uppstår det höstfärger som de fotade. Underbar kreativitet!

Onsdagen startade bra sen fick Peppiina enorma smärtor i sin ena fot. Hon snubblade till på en trottoar på väg till skolan. Smärtan blev olidlig så det blev hemfärd med vidare sjukhusbesök. Nu går hon på kryckor med allvarlig stukning och halvt avslitet ledband stackaren. Vi får se hur hon mår nästa vecka, hon kunde inte stödja på foten igår. Därför rycker nu Camilla ut och går med mig till Lunda på tisdag. Det tog inte slut där på eländet. Min mage brakade ihop och jag fick kasta mig hem i ilfart. Därför var jag hemma igår också för säkerhetsskull. Jag misstänker att jag fått i mig något jag är allergisk mot. Tur att några kollegor blev kvar i alla fall!

Idag har vi varit ute och gjort en svamp/hösttipsrunda som jag klurade ut för hand eftersom alla papper blivit kvar på skolan. Skön mindfullness! Vi arbeta också en hel del i matematikboken. Jag har tittat igenom de flesta böckerna och kan konstatera att en del gör för många sidor ibland och kan då uppleva att de ligger efter. Vi gör alltid ett uppslag med en tydlig överskrift om att det är ett nytt moment(vänster sida), höger sida avslutas med en ljusblå temaruta detta ska alla göra. Sidan efter, öva, gör man om det finns tid kvar och man behöver öva mer alternativt pröva-sidan för mer utmaning. Vi kommer senare att ta lektioner där man kan välja av de andra sidorna då de ibland är inbjudande.

Alltså för att sammanfatta: behöver man gott om tid för att räkna räcker det att göra uppslaget. Då ska man hinna med detta på max två lektioner. Hinner man inte detta, då behöver vi stötta upp extra.

 När vi går till Lunda är det viktigt att alla elever har rejält med kläder, en hel del frös förra gången. Det är också så att alla ska ha överdrag på sig från och med nu och till våren. Vi arbetar med hela kroppen, förra veckan ålade vi (jag också!). Vi sitter här och där i naturen och vi gör övningar där vi ömsom sitter ömsom står, om man inte har överdrag blir man blöt i rumpan och fryser. Vi är ju ute nästan tre timmar så de kan ju bli sjuka och det vill vi ju inte. Vi vill fortsätta ha utekul!

Nästa vecka v. 42
Tisdag 17/10 Utedag matematik i Lunda. Kläder efter väder.

En helt vanlig vecka med mycket matematik.


Läxa v. 42 onsd. 16/10
Sv  -  Läsa kapitel 8 i Diamantjakten. Samtal om bilder och nya ord.
Ma – Öva på AG1/AG2. Addition och subtraktion upp till 20. Det måste sitta i minnet nu och svaren måste komma snabbt. Inte räkna på fingrarna. Det blir test veckan efter v. 43, som ni vet.
Tips: gå in på skolplus.se titta under matematik och öva på addition och subtraktion upp till 20. Öva klockan om du behöver också. Ska fungera på alla varianter av IT-apparater.

Ha en skön helg!
Hälsningar Eva, Peppiina och Izabella













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar