måndag 21 november 2016

Grisar, kor och kontinenterna.


Så närmar sig första advent och vårt klassrum har fått julstjärnor och julstakar. Det lyser ett fint ljus i ett fönster, men bli inte oroliga om ni går förbi det går på batteri.
Vi arbetar just nu med flera bilder, föremål till vår vernissage på julavslutningen, dessa gömmer vi så det verkligen ska bli en happening för alla. Men jag kan avslöja att utvecklingen går raskt framåt och vi jobbar mycket noggrant med att återge våra lantdjur så som de verkligen ser ut. Vi övar på styrkan att våga göra fel, göra om även om det är svårt och känns omöjligt, för att sedan avsluta arbetet på ett sätt ingen trodde de kunde. Här pratar jag om praktiska estetiska lärprocesser som förenklat kan förklaras med att t.ex. Titta noggrant var öronen på en gris är placerad, inse att du satt dem på ryggen på grisen och inte på huvudet, plocka bort dem och limma dem på rätt plats. Grisen blev nu en gris och inte ett annat djur. Genom detta arbetssätt utövar jag en väldigt nära och frekvent formativ bedömning som stöttar och utvecklar eleverna på många sätt! Som sagt det händer saker nu! Stenen är i rullning!
Vi har också börjat vårt so/no arbete om "Jordgloben, kontinenterna och världshaven"med att se en härlig tecknad film "Om världen vore en by". För att kunna träffa alla människor på jorden tänker sig filmskaparen att jordens invånare på ca 6 miljarder i alla världsdelar i verkligheten får bli 100 personer i en by. Hur många blir då asiater? Sydafrikaner? Européer?osv. Om 1/3 av invånarna äter gott varje dag kanske 2/3 får lite eller ingen mat. Så tänkvärd film som råkade handla om mat precis när vi fick pausa filmen för lunch:). Eleverna började prata om att dela med sig. Efter det målade vi fantastiska bilder utifrån filmen.
Igår lärde sig eleverna att göra mindmaps/tankekartor på lärplattan, vilket de tyckte var roligt. Appen heter "Simple Mind" och ser ut som en vattendroppe.
Idag har vi övat att stafettläsa bara läsläxor för varandra. 3-4 elever och jag sitter och läser högt för varandra. En eller två meningar läser man innan nästa elev fortsätter läsa. Vi sitter i en lugn miljö och alla elever har läst så fint, och det får inte förekomma kommentarer under läsningen utan bara positiva tillrop! Man ska alltid läsa minst fyra sidor vid läsläxan men nu är det ok att läsa så mycket man vill i läseböckerna. Så läs!jag kan fresta med fler böcker. Dessutom har jag inhandlat en överraskning som kommer att ges längre fram.

Läsläxa till torsdag 1/12
Läsläxa 4 sidor Eller mer som du valt med hjälp av mig. Glöm inte att utmana dig!
Fredag 2/12 studiedag på skolan. Fritids för anmälda.

Trevlig helg! Anneli och Eva

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar