lördag 10 december 2016

Stavas Jesus med G?

Hej hopp i snögloppet!
Tyvärr hann det bli lördag innan jag skriver detta. Jag trodde att bloggen var helt borta, hur jag än letade så fanns den inte. Så går det när man loggar in på fel konto! Ja, det är inte bara de kämpande eleverna som behöver jullov, det är nog en och annan fröken också:)

Den här veckan har vi arbetat med kristendomen i SO eftersom det är juletid och hela grunden till religionen. Jag har läst några texter ur "Barnens bibel" samt ur So-boken. Sedan har eleverna fått samtala om vilka scener/händelser som är viktiga, antecknat enkelt på lärplattan om viktiga personer som ska delta och detta mynnade då ut i en enklare "teater". Eleverna fick ganska fria händer vilket nu ger oss ett gott underlag att tillsammans kunna utvärdera i klassen hur vi gör nästa gång. Var det rätt figurer som var med i pjäsen? Eller missades någon viktig figur? Vad gick bra? Vad bör förändras? Alla elever deltog vilket jag tycker är fantastiskt även om antalet får kanske var i största laget:) jag tror att vårt vilande bondgårdsprojekt kanske inverkade. Fantasin var det inte fel på. Jesus fanns i alla skepnader. Jag gillar ju mjukdjur väldigt mycket, så det finns en del...Jesus spelades av en igelkott, en docka, ett barn och Babar, elefanten. Igelkottens deltagande blev lite tuff då några elever visste vad som skulle hända Jesus i vuxen ålder(vi arbetade nu bara med födelsen) så han blev korsfäst stackarn! Men Anneli berättade om historien så alla förstod. Nästa vecka ska vi rita en händelsebild om Jesus födelse. Eleverna uppskattade att få spela teater så det ska vi göra mer av. Nästa termin arbetar vi med fler religioner.

"Vad är det vi gör när vi gör det vi gör" i skolan:
I vår kursplan samt läroplan Lgr 11 finns olika förmågor kopplade, ibland omnämnda Big 5(numera


 sex stycken). I teatersammanhang är det lätta att se och arbeta med de olika förmågornanalysförmåga (Vad gör vi? Hur ska vi göra?), kommunikativ förmåga (Hur visar man olika 
känslor?), begreppslig förmåga (Vad innebär yrket herde? Att Jesusbarnet föds?), procedurförmåga (Hur sätter man upp en teater?) samt metakognitiv förmåga(Vad innebar det för människor att ett Jesusbarnet skulle födas?) är några exempel.

Vi jobbar också med tillverkningen av våra jordglober i NO samt med att öva på ord och begrepp. Eleverna gör även här tankekartor över jorden, kontinenter och världshav för att lära sig orden och se samband. Nästa vecka utvecklar vi tankekartorna med några för eleverna viktiga länder, stora/viktiga länder, världsdelarnas högsta berg samt längsta floder. Vi har fått låna en bok av Linnea som är spännande, den tittar vi i tillsammans genom vår projektor kopplad till Smartboarden.

Dagarna ser lite annorlunda ut nu, vi har högläsning med mysljus(batteridriven) på mattan efter rasten, då läser vi boken "Skorstensjul" av Mårten Sandén. På förmiddagen lyssnar vi också på Radiokalendern som är en spännande historia med lite undertema om avundsjuka. De är väldigt duktiga på att lyssna! Sedan tar vi en kula från vår adventsgran och lyssnar på och dansar till en vald
video.

Utifrån Radiokalendern gjorde vi en praktisk övning. Jag blir så inspirerad av att lyssna på sagor så vi vi klippte ut svarta dörrar där det händer spännande saker om man öppnar dörrarna. Luckan historia slutade med en cliffhanger där Sasha ,huvudrollsinnehavaren, går in genom en mörk dörr uppe i ett torn. Som gjort för att öva på "Spågumman" en av lässtrategierna som innebär att förutspå vad som ska hända sen i boken, berättelsen.

Vi fick besök av 2d i veckan som redovisade sina kroppenarbeten för sina gamla F1-kompisar. Mycket uppskattat! Sedan blev vi stora och fick läsa högt för våra nuvarande förskoleklasskompisar. Oj, vad självförtroendet stärktes! Och för att knyta ihop veckans lässäck så fick alla läsa för en kompis i klassen(inte vanliga skrivkompisen) utan en ny som jag delade ut. Det gick väldigt bra och det satt läsande elever på hela nedervåningen, mycket koncentrerade. Fröken är stolt!

På fredagen pratade vi också om Alfred Nobel, tittade på några som fick pris. Vi kommer prata mer om detta nästa vecka.

Nästa vecka:
Må 12/12 ingen idrott. Nobelfirande
Samling i klassrummet som vanligt.  Kl. 9.30 blir det prisutdelning i matsalen, dikter och raps ska få pris. Vi kommer äta nobellunch kl. 10.30-11.10 som följs av wienervals lunchrast och tipsrunda. Nobelfirande hela dagen alltså och vi slutar som vanligt.

Ti 13/12 gemensamt luciafirande mellan F1. Vi tittar på tv:s luciamorgonen och julpyssla på förmiddagen. Alltså skolans luciafirande sker dagen efter. Idrott för jordgubbar efter lunch. 

On14/12 Luciafirande på skolan i matsalen. Tvåorna lussar vid 9.15 för oss. Vi träffar faddrarna och gör enkla pyssel. Ingen idrott pga luciafirande.

Å läxan är frivillig men titta gärna något på Nobel och fortsätt läs. Nu får man läsa precis vad man vill och de som vill läsa läseboken(valfri) under jullovet så går det bra. Vi får dela med oss bara! Efter lovet jobbar vi med den nya boken så läs på bara!

I åk 3 brukar jag få frågor om g-ljudet så att få två frågor om Jesus och g, det bådar gott för framtiden!

Ha en härlig tredje advent!
Hälsningar Eva och Anneli




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar