Nu har ännu en vecka svischat förbi...i februarikylan. Men det kommer värme till helgen!
Den här veckan har vi haft besök av två föräldrar som berättat om sina yrken, Chatrine, Matildas mamma som arbetar på bank och Rebecca, Esters mamma som är frisör. Det är som vanligt väldigt intressant att få höra om alla yrken. Idag fick vi också brandöva lite när larmet gick(inget som hänt)men alla skötte sig exemplariskt. Tråkigt bara att det var på vår lunchrast.
Igår kom också Sofie från Operan, hon är dramaturg, på besök och berättade om hur föreställningen på måndag kommer att gå till. Vi fick lyssna på Opera, veta vart vi ska vara och veta mer om Ilon Wikland. Få visste nog att hunden i boken inte var den hunden som blev skjuten i boken utan det var en Grand Danois, en Scoobydoo-hund alltså!
Idag hade vi stafettläsning på läxförhöret samt det sista additionstestet på tid. Eftersom vi har börjat arbeta med klockan så använde vi oss idag av tre stycken timglas. Blått för 5 min, gult för 3 min och grönt för 1 min. Alla tävlade mot sig själva och målet var att klara blått! De var mycket duktiga, det var en hel hög som klarade grönt och det trodde jag inte! De små talen i additionstabellen kan ju kännas ynkliga men är ack så viktiga, ofta är det dem som spökar när man får problem med matematiken högre upp i årskurserna.
Igår fick vi också besök av Sandra, lärare på mellanstadiet som hjälpte oss att göra lärmatriser på klockan, dvs. Vad tycker du som elev att man ska kunna när man kan klockan(en tabell)? Så nu har vi delat upp kunskapsinhämtningen i tre nivåer. Mellannivån är den som krävs i åk 1 högre upp(längre åt höger) är bara bättre! Givetvis har vi lärare en läroplan som gäller för vad man exakt ska kunna men det är viktigt som elev att få kunna vara med och bestämma även om så bara en del av allt som ska läras in.
Mål:
|
Hållplats 1:
|
Hållplats 2:
|
Hållplats 3:
|
Jag känner till och kan beskriva förklara de begrepp om tid som vi jobbar
med.
|
Jag kan vad en kvart, timma, halvtimma är.
|
Jag kan vad en kvart, timma och halvtimma är och jag kan förklara så att
mina kompisar förstår.
|
Jag kan
beskriva hur 24-timmarsklockan fungerar och jag kan förklara så att mina
kompisar förstår.
|
Jag kan klockan analogt och digitalt (hela timmar/halva timmar/kvart
i/kvart över).
|
Jag kan hela timmar och halva timmar analogt.
|
Jag kan hela timmar, halva timmar, kvart i och kvart över analogt och
digitalt.
|
Jag kan hela klockan både analogt och digitalt.
|
Jag vet hur man räknar ut tidsskillnad.
|
Jag kan ta hjälp av en ”skolklocka” för att räkna ut hur lång tid det är
mellan en tid till en annan (hela timmar).
|
Jag kan använda addition eller subtraktion för att räkna ut hur lång tid
det är från en tid till en annan (hela timmar).
|
Jag kan använda addition eller subtraktion för att räkna ut hur lång tid
det är från en tid till en annan (hela timmar och halvtimmar).
|
Jag känner till och kan ge exempel på hur man mötte tid förr i tiden.
|
Jag vet att man mätte tid med solur förr i tiden.
|
Jag vet att man mätte tid med solur förr i tiden och jag kan förklara hur
ett solur fungerar.
|
Jag vet flera sätt som man använde förr för att mäta tid och jag kan
berätta om det så att mina kompisar förstår.
|
Info.
På måndag 15/5 åker vi till Operan efter lunch för att se föreställningen Den långa, långa resan. Vi är tillbaka 15-15.30. Tag gärna med en extrafrukt som de kan äta efter föreställningen så de orkar med hemresan. OBS. ingen som behöver skalas eller kräver sked. Mellis serveras efter ankomst. Det är ingen idrott för vattenmelonerna. Eftersom detta tar lite mer tid kommer onsdagarnas lektioner att avslutas kl.13 resten av terminen.
På måndag 15/5 ska de böcker som ni vill byta på Stora
bokbytardagen vara inlämnade. Max 2 böcker/elev. Bilderbok bytes mot bilderbok.
Man får en bokbytarbiljett för de böcker man lämnar in. Perfekt inför sommarens
läsning!
På onsdag 17/5 har bägge grupperna bibliotek(sista för i
år)men efter lunch går vi till Spånga bibliotek och sommarlånar så alla har
böcker hemma. Har man lånekort får man gärna
ta med det(och sin kod).
På fredag 19/5 kommer Eminas pappa på besök och berättar
om sitt yrke.Läxa:
- Matematikpapper 48B samlade problemlösningsuppgifter
- Läs kap. 16 och 17 i Den magiska kulan. Läs igenom kap.16 och lästräna sen på kap.17 så blir det inte så mycket text(helt ok om man lästränar på allt).
Treeevlig helg!
Anneli och Eva
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar