torsdag 13 september 2018

Veckobrev 4

❤️♥️♥️Hej,
Ett stort tack till alla elever och barn för de fina samtalen. Jag blir alltid lika imponerad av elevernas  känsla för vad de kan eller inte och hur de ska utvecklas. Att få in ett dokument med orden "jag känner mig trygg när jag går till skolan" gör mig varm om hjärtat.
Den här veckan har vi börjat med lite nya rutiner, alla elever har fått en veckoplanering med basuppgifter i olika ämnen. Det som står på dokumentet är uppgifter som alla ska kunna klara på en vecka, veckans mål. Tanken är att se över detta på fredagen och är det så att det är uppgifter kvar kommer de att skickas hem, så att alla elever får den kunskap de har rätt till.
Varje morgon läser eleverna som vi alltid gjort men på de lektioner som är mina. De har också fått ett häfte där sidorna de läser ska dokumenteras. Det har varit lite si och så med att plocka fram bänkbok samt häfte, en tendens till att det tar för mycket tid. Därför har vi på prov infört ett poängsystem, 2p om du plockar fram bänkbok och häfte på en gång(och pennlåda). När klassvärden läst klart dagen ska bänkbok samt häfte läggas tillbaka. Då får man 2p till. Om man gör bägge delarna får man 5p och 20min att göra valfritt skolarbete de sista20minuterna på dagen. Får man bara 2p får man samla mer poäng dagen efter. Så fort man fått 5p måste de lösas in samma dag. Idag fick alla 5p! Inte för att jag var snäll utan för att alla ansträngde sig! Roligast var väl att väldigt många inte ville avsluta skoldagen och "jobba över"!
Forntidsbygget forcerar fram och det känns som ett enormt uppdämt behov av att få skapa. I detta byggande ligger så mycket lärande. Vi arbetar ju hårt med uppställningar i matematikprojektet och idag upptäckte flera elever att om man ska räkna ut hur mycket hönsnät man behöver för att bygga ett hus är det superbra med uppställningar. Vi pratar om tång, tänger, avbitare...ja det är en hel del nya ord som vi får på köpet. Ja, fröken är lika upphetsad över detta projekt som eleverna! Att få se hur problem kan lösas tillsammans och lyckan när man lyckas är fantastisk! Idag bestämde jag och Peppiina att vi vill bjuda in till utställningsfrukost onsdagen den 10/10 mellan 8.10-9. Vi återkommer och hoppas kunna ordna en enklare frukost från skolan men det kanske blir så att vi ber er ta med en frukostkorg. Viktigast känner vi är att eleverna får möjlighet att visa sitt  fina forntidsprojekt i en utställning. Inbjudan kommer!
I engelskan tittade vi efter önskemål på en film med Ozmo tecknat och dockor som är roliga och busar runt. Vi prövade också att skriva ner engelska ord från filmen(det ska vi fortsätta med) det blev hastigt valfri tid, nämligen!

På söndag tar ju läsprojektet slut och jag vill ha in papperen på tisdag 18/9. Det är kul att höra att flera elever och föräldrar har sett framsteg i läsningen, vilket är förhoppningen med projektet. Så imorgon delar jag ut vanliga läxor igen.


Läxa till fred 21/9
1. Kapitel 2 i Nyckel till skatten. Läs och samtala om texten. Du ska kunna svara på frågor om texten vid läxförhöret.
2. Ma - papper med uppställningar 2-sidigt
3. Öva på 6:ans tabell. Titta på https://multiplikationstabellen.se/6-ans-tabell.html den sidan såg lite rolig ut. Lär dig rabbla produkterna 6-60.
Nästa vecka 38
Må 17/9  Camilla ledig hela veckan
Ti   18/9  Lämna in läsprojektpapper
On 19/9   Spånga bibliotek, ta med bibliotekskort


Framtid:
Ons 26/9   Utflykt till Judarnskogen - jättekast. Vi tar med pannkakor och är tillbaka till slöjden.
Ons 3/10  Peppiina tar klassen. Eva läkarundersökning hela dagen
Må 8/10    Filmutflykt: "Supa Moda-superhjälte!" en afrikansk film som visas i Skärholmen. Både 3c och 3  ska dit.
On 10/10  Utställningsfrukost 8.10-9 i klassrummet/ateljén
Ej bokat datum men Historiska museet guide samt ateljé: bronsringar.


Ha en härlig helg!
Eva , Peppiina och Izabella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar