fredag 2 september 2016

Kyrksjölötens naturreservat - bevara.






 
rödhakeunge
 






Utflykt fredagen

 den 2 september.









Hej i solskenet!


Igår såg vi film och hade grupparbete om Allemansrätten så idag har vi gjort en härlig no-utflykt till Kyrksjölötens naturreservat(bakom Åkeshovshallen)som är en av stadens största fuktlövskog för att jämföra och uppleva skillnader och en del likheter.


Första stoppet blev grodtunnlarna under Spångavägen som hjälper våra grod-och paddungar att passera utan att bli överkörda. Sedan pratade vi om
vad ett naturreservat är och såg bilder på de vanligaste djuren groda(blank, hoppande), padda(knölar och öronspottkörtlar men inga vårtor!)och stora vattensalamandrar vid Kyrksjön. Idag var vi inte vid sjön så då träffade vi endast på minipaddor, spindlar, nyckelpiga, rödhake och skogsskata.
                                                                                                                                                      Vi provade också att titta med kikare, studera småkryp närmare med lupp i glasbägare och fota med våra lärplattor. Utflykten gick till en glänta på höjden i skogen eftersom vi läste ordet glänta häromdagen. Skogen är ju från istiden så det finns mer att utforska i framtiden.

Men självklart så har vi morgonläst och läst upp läxan samt fått en ny. Eleverna ska läsa på samma sätt som förra veckan om och om igen varje dag. Blir de mer lässugna se då till att ha en annan bok som ni läser ur. Uppläsningen gick mycket bra för alla och just det är vitsen att det finns en läsglädje och att få lyckas! Även om man bara läser ett par ord, så öva, öva!



Nästa vecka: Läsläxa s. 6-7 till fredag. Läs varje dag, skriv gärna en kommentar som den här gången det är mycket värdefullt speciellt om det sker förändringar, både positiva och negativa. Det behöver inte vara några fina, tjusiga ord!


 OBS! Behåll boken hemma hela veckan så ni kan läsa. OBS igen! SUPERVIKTIGT att den finns på skolan på fm på fredagen(om vi inte går ut då blir det läxläsning efter lunch). Vi har ju inga fler böcker att tillgå. Om man vill plasta in boken går det bra, ta gärna en genomskinlig plast, det är bra att veta hur boken ser ut som man läser.

I början på veckan kommer ett schema men nästa veckas tider är:
må 9-13, ti 8.10-13, on-to 8.10-13.30 och 8.10-13.10


Vi har ju så smått börjat att skriva på lärplattorna, tekniken har bråkat med oss en del men nästa vecka så blir det härligt skrivande. Veckans skrivande som pågår handlar om vad ett utvecklingssamtal är. Nästa vecka avslutar vi frukttemat med att skriva en fruktberättelse och sedan
börjar vi med trafik, märken, cykel och skolvägen.

Som ni nog börjar förstå så värjer vi inte för några ord, det finns inga svåra, bara nya ord. Jag tänker: om man lär sig de svåra orden först så blir det nog lättare att lära sig förstå t.ex faktatexter i framtiden. Å de lätta orden, ja de är ju lätta!


Ha en trevlig helg! Anneli och Eva

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar