fredag 7 oktober 2016

Det är inne med uteläsning!

Hej, allihopa!
Nu fick ni vänta på bloggen men jag ville läsa era kommentarer om läsningen först. Åh, det var roligt att läsa! Tack, tack jag skickar pappret i retur nästa vecka med kommentar. En del har påtalat att eleven läser för fort vilket i min läsvärld betyder att tystläsningen går snabbare och högläsningen blivit ett annat sätt att läsa, vilket det också är! Då får man fråga om det går snabbare att läsa tyst och be dem sänka farten. Detta är alltså en positiv händelse, precis som att en elev stod och läste en informationsskylt i hallen på em(och vågade läsa upp sin saga=mod), en har börjat intressera sig för TV-texten och en annan börjat skriva lappar. Observera att jag inte tvingar någon i detta tidiga skede av läsinlärning att läsa upp sin text, någon annan kan få läsa som är frivillig eller så läser jag. Vi har pratat om mod att läsa upp men också nämnt att man kan vara modig på annat sätt. Nästa vecka tror jag vi ska skriva om mod. Jo, det händer saker nu inom läsningen och skrivandet och därför fick ni en kortläxa igår. Två syften: kunna utföra en instruktion samt delge er föräldrar senaste texten. Då eleverna börjar skriva lite mer nu kommer ni i framtiden att få dessa texter i hemläxa. Det kan vara så att ni får hem en "spökskrift" men då läser man bara vår översättning och gratulerar till texten och fantasin. Jämför gärna texterna, de brukar hitta likheter och olikheter, detta främjar läsningen. Läs texten tre gånger och sedan ska den i retur till skolan dagen efter. Allt är bra så peppa dem, bry er inte om stavningen vi tar den i skolan. Det är viktigt att få lyckas!
Ja idag hade vi läsläxekoll ute vilket fungerade mycket bra(om man inte glömt klä på sig!). När de ska redovisa läxan blir det ju väntetid, nu fick de istället öva på grovmotoriken och slapp vänta! Så nästa fredag när ni kommer, ställ bara in ryggsäcken så har jag en mattebok som vi läser direkt när de kommer ute. Vid snöstorm eller hällregn så så är vi inne, kanske...


Olika förmågor inom matematiken.
Ja, det är nämligen så att det är matematikläxor för hela slanten nästa vecka.

Läxa till 13/10
1. Göra s. 42 i Favoritmatteboken. Det är ok att göra klart allt innanför. 42 men man får inte göra längre. Jag måste gå igenom några moment först. Inringade sidor är sidor där eleverna ej är klara(vi hann bara kolla tills. 21. Kolla gärna vidare om ni hinner).

2. Öva läsa instruktioner från s. 6 i Favoritmatteboken. Många instruktioner är lika så läs minst 4 olika. Samtala gärna om vad de innebär. Att ringa in betyder just ringa in och inte stryka över. Att dra streck betyder att man ska dra streck, och att måla betyder att uppgiften är klar först när bollarna är målade. Detta är viktiga detaljer, matematisk läsförståelse, och något som kan stjälpa eleven vid prov i framtiden. Även om de nu verkar onödiga..

3. Mattepapper, ligger i matteboken. 
a) Eleven ska rabbla siffror så långt de kan( och orkar) skriv hur långt de kom. 
b) eleven ska räkna besticken i bestickslådan var för sig samt addera. Lägg på en rad om det är lättare att räkna (eller lägg i högar om 5 om de behöver utmanas). 
Jag har alltid en utmaningsövning när det är matematikläxor, den är alltid FRIVILLIG övriga övningar är obligatoriska.

Utmaning benämnd OM du vill... Räkna alla matvaror i kylskåpet.

4. Om du vill läsa mer är det ok att läsa s. 18-21 annars är det instruktionsläsning som behöver övas på då det ibland missas i matematikboken när man inte förstår.
Kanske är detta Bertil.


Vi har också arbetat med en gemensam saga "Sagan om den trötta zebran Bertil", vi har ritat fantastiska zebror till zebralagen(trafikutställningen väntar några alster, gator till)och på väggen hänger så fina alster så nu. Vi har också skrivit om våra frukostar och gjort en miniutställning. I matematiken håller vi på att avsluta kapitlet om siffror och idag introducerade jag addition. Men vi får öva vidare på att forma vissa siffror, den här veckan fick de en utmanande fyran-uppgift av Anneli som hänger i hallen.

Den här veckan startade också vårt härliga F1-samarbete om Fakta och fantasi, så nu ritar vi äpplen från insidan, en riktig insida och en fantasiinsida(äppelhalva). Nästa vecka ska eleverna skriva/fortsätta skriva om sina bilder. I musiken har vi tittat på film om lite olika instrument och sen har vi övat på Bä,bä vita lamm både på svenska och engelska. Knasigt nog går texten: "Ba, ba black sheep", lammen är får, de säger inte bä och de har en annan färg! Vi sjöng efter en rolig variant från youtube med vita, svarta och bruna får samt med ett väldigt aktuellt tema:att dela med sig om man kan.
https://www.youtube.com/watch?v=1dttq5p0xUM.    

Ha en härlig helg! Eva och Anneli
 ps. Grattis och välkommen till världen, Anna och Maximiliams småsyskon!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar