torsdag 30 augusti 2018

Veckobrev 2

Hej,

Nu har vi kommit igång på riktigt med alla ämnen. I So arbetar vi på olika sätt om valet: vi tittar på powerpoints, läser serier vi fått från riksdagen, vi gör egna partier och valaffischer, löser rebusar, tävlar parvis om vilka som kommer ihåg flest partier och idag provade vi att stafettläsa hela klassen på en gång. Jag fick en kommentar: -Jag vill inte säga det, men det var jätteroligt! om stafetten.


I svenskan övar vi på olika textkopplingar, dvs försöker få fatt i de olika tankar som uppkommer vid läsning. Vi övar på läsförståelse alltså. Just nu har vi gott om böcker i klassrummet de vanliga bänkböckerna, en korg med forntidsböcker,
en stor plastlåda med engelska böcker, uppslagsböcker och ännu fler.


Läsning är A och O och därför kommer eleverna att ha ett läsprojekt v.36-37. De ska läsa minst 15 min. varje dag i en skönlitterär kapitelbok(ingen annan slags bok den här gången)men innan läsningen som ska avlyssnas av en vuxen ska den vuxna ställa några frågor på texten. Förslag på frågor finns på läsprotokollet som jag skickade med hem idag. De kommer inte ha någon annan läxa dessa veckor. Protokollet SKA vara helt ifyllt, det är väldigt viktigt att läsningen kommer igång. Om protokollet inte är fyllt dvs. man har inte läst ordentligt, får man fortsätta projektet en extra vecka men då tillkommer vanliga läsläxan samt matteläxor.
Igår fick eleverna läsa på tid ett sk. H4 test som mäter antalet ord som eleverna läser (ordentligt) på en minut.  Vilket visar på vilket läsflyt man har. Resultatet berättar jag om på utvecklingssamtalet. Om man inte klarar 66 ord/min så kommer man att få Bravkodsläsa med Peppiina.
I matematiken har vi gjort ett test som heter Förstå och använda tal, utifrån detta test håller vi på att detaljplanerar matematikprojektet.


I No tittar vi på film och läser olika texter om forntiden. Den här veckan har vi pratat om jordens uppkomst, vikten av syre, målat Big bang, tittat på ett par fossiler, utforskat tydliga tecken i naturen på rundhällen med isräfflor i Lunda där vi låtsades var stenåldermänniskor som tänkte flytta in. Vi har också börjat att skissa på ett tredimensionellt bygge, par eller gruppvis, där eleverna själva får välja vad de vill bygga utifrån eget intresse. Valet står mellan istiden, stenåldern, bronsåldern eller järnåldern. Vi har startat att måla en del marker. Vi har också påbörjat vår forntidsbok med en tidslinje.
I matematiken börjar vårt matematikprojekt på måndag. Idag hade vi introduktion om positionshuset, ental, tiotal och hundratal av Sofie vår specialpedagog. Johanna 3c, Sofie och jag kommer att kunna dela klasserna i tre grupper så vi får lite färre elever i grupperna. Projektet kommer att pågå i 6-8 veckor. Vi startar med aritmetik och nästa tema blir geometri.


Nästa vecka på torsdag 6/9 kl.18-19 är ni välkomna på utvecklingssamtal i klassrummet. Fritids informerar först och sedan berättar vi lite om nya ämnen, årsplanering, mål i svenska och matematik som måste uppnås i åk 3 för att klara åk 4, läxhjälp, nya ämnen, NP, nya klassföräldrar och Skolportalen.
                                     Varmt välkomna!  



Läxa: Högläsning: Läsprojektet minst 15-20min om dagen. Eleven läser och en vuxen fyller i protokollet.


Vecka 36


Mån: gula idrott
Tis.   gröna idrott
ons. Utflykt till Sundby runhäll. Samling 8 med frukt och vatten. Bussen går 8.17 så kom i tid så du hinner lämna cykelhjälm mm om du behöver det. vi kommer också att hinna leka några lekar.
Tors. Föräldramöte 18-19 klassrummet
Fre.   Val i klassen. Vilken av era egna partier ska du rösta på?


Trevlig helg! Eva , Peppiina och Izabella





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar